Google Analytics
Wat is Google Analytics?
Google Analytics is een gratis tool van Google om websitegegevens in een overzichtelijke weergave te analyseren. Deze tool helpt je te begrijpen waar mensen vandaan komen, wat zij doen op je website en nog veel meer. Door middel van een stukje code op je website verzamelt Analytics automatisch veel data over jouw bezoekers. Daarnaast geeft het je de mogelijkheid om extra gegevens naar Google Analytics te sturen, waardoor jij de rapporten passend bij jouw organisatie kan inrichten.
Meer weten over Google Analytics?
Onze specialisten vertellen je graag wat Google Analytics voor jouw onderneming kan betekenen!
Neem contact op!Standaard rapporten in GA4
Evenals de voorganger van Google Analytics 4 zijn er een tal aan standaard rapporten en overzichten waar relevante inzichten over je website uitgehaald kunnen worden. In dit onderdeel gaan we dieper in op bepaalde onderwerpen met rapporten welke standaard actief zijn in GA4, namelijk: acquisitie, betrokkenheid en inkomsten genereren.
(Welke rapporten allemaal inzichtelijk zijn kunnen variëren aangezien Google Analytics 4 nog in ontwikkeling is. Het kan zijn dat er steeds meer rapporten standaard worden weergegeven).
Acquisitie
De rapporten onder acquisitie geven je onder andere antwoord op de vraag “Waar komen mijn bezoekers vandaan?”. Hier zijn standaard twee rapporten inzichtelijk, namelijk ‘Gebruikersacquisitie’ en ‘Verkeersacquisitie’.
- Gebruikersacquisitie laat zien hoeveel personen je website bezoeken. Deze gebruikers kunnen meerdere sessies hebben. Dit houdt in dat één gebruiker meerdere keren je website kan bezoeken.
- Verkeersacquisitie laat zien hoeveel sessies er op je website hebben plaatsgevonden. Dus hoe vaak je website is bezocht.
In deze rapporten is onder andere te zien vanuit welke kanalen je bezoekers vandaan komen. Het kan voorkomen dat je namelijk meerdere kanalen inzet om bezoekers te trekken naar je website. De kanaalgroepen die zichtbaar zijn in dit rapport, bestaan uit diverse bronnen. Organisch verkeer vanuit Facebook valt bijvoorbeeld onder Organic Social, en betaald Facebook verkeer onder Paid Social. Om de juiste conclusies te trekken uit het rapport is het goed om te weten wat voor soort verkeer in een kanaalgroep zit. Via deze link kan je zien welke bronnen er aan een bepaalde kanaalgroep worden toegewezen.
Betrokkenheid
De rapporten onder betrokkenheid geven je onder andere antwoord op de vraag “Wat doen mijn bezoekers op mijn website?”. De standaard rapporten onder Betrokkenheid zijn:
- Gebeurtenissen
- Conversies
- Pagina’s en schermen
- Landingspagina
Bij het gebeurtenissenrapport is te zien welke gebeurtenissen de bezoekers allemaal triggeren. Voorbeelden van gebeurtenissen die automatisch worden gemeten zijn page_view, session_start, first_visit, etc. Deze gebeurtenissen zijn uit te breiden met specifieke gebeurtenissen voor jouw website. Denk bijvoorbeeld aan het bezoeken van een bedankpagina of het succesvol invullen van een formulier.
De belangrijkste gebeurtenissen voor jouw website kun je markeren als conversies. Deze conversies zijn vervolgens te zien in het conversies rapport. Bij zowel het gebeurtenissen- als het conversiesrapport is te zien hoe vaak een gebeurtenis voorkomt, door hoeveel gebruikers deze wordt getriggerd en wat de inkomsten hiervan zijn. Het rapport pagina’s en schermen geeft meer inzicht over de hoeveelheid die een bepaalde pagina is bekeken. Als laatste laat het landingspagina rapport zien via welke pagina je bezoekers op je website terecht zijn gekomen.
Inkomsten genereren
De rapporten in inkomsten genereren geven je onder andere antwoord op de vraag “Welke producten worden het meest verkocht?”. De standaard rapporten onder Inkomsten genereren zijn:
- E-commerceaankopen
- Aankooptraject
- In-app aankopen
- Advertenties van uitgever
- Promoties
- Afrekentraject
Het rapport E-commerceaankopen geeft je inzicht in de prestaties van je producten. Deze prestaties kan je zien op product-, item-id-, categorie- en merkniveau. De statistieken waarop de prestaties in dit rapport worden gebaseerd zijn de hoeveelheid dat een artikel is bekeken, is toegevoegd aan de winkelwagen, is verkocht en heeft opgeleverd.
Gebruik maken van Google Analytics?
We gaan graag in gesprek om ideeën uit te wisselen over Google Analytics. Bel of mail zodat we de koffie klaar kunnen zetten.
Neem contact op!Rapporten toevoegen aan het overzicht
Zoals veel Universal Analytics (UA) gebruikers vast snel hebben opgemerkt, is het aantal standaard rapporten in GA4 aanzienlijk minder dan UA. Gelukkig is hier een oplossing voor. Google Analytics 4 geeft je de mogelijkheid om zelf rapporten aan te passen of zelfs vanaf nul aan te maken. Deze rapporten zijn aan te maken en toe te voegen in de ‘Bibliotheek’. De bibliotheek is te vinden linksonder in het rapport overzicht. Binnen Google Analytics zijn er een aantal rapporten die niet standaard in het rapport overzicht te zien zijn. Deze zijn echter wel toe te voegen aan het overzicht door enkele handelingen.
Google Ads campagnes & Search Console
Google Ads campagnes
Binnen Google Analytics zijn er een aantal rapporten die niet standaard in het rapport overzicht te zien zijn. Deze zijn echter wel toe te voegen aan het overzicht door enkele handelingen.
In het geval dat jij adverteert met Google Ads is hier een standaardrapport voor inzichtelijk. Echter is deze niet standaard toegevoegd aan één van de rapport onderwerpen.
Het rapport is te vinden onder het Acquisitie-overzicht. In het overzicht van een rapport onderwerp zijn ‘Kaarten’ te zien. Dit zijn kleine weergaven van rapporten. Onder Acquisitie-overzicht is Google Ads daar één van. Selecteer onderaan de kaart ‘Google Ads-campagnes tonen’ om het volledige Google Ads rapport in te zien. Klik vervolgens op het potloodje rechts boven in het rapport (Rapport aanpassen).
Search Console
Wanneer je gebruik maakt van Google Search Console heb je de mogelijkheid om hier een rapport binnen Google Analytics 4 voor aan te maken. Hiervoor dien je eerst een koppeling te leggen tussen Search Console en GA4 in de beheeromgeving van GA4 onder ‘Productkoppelingen’.
Zodra de koppeling tot stand is gebracht, is er een ‘Collectie’ beschikbaar in de Bibliotheek. In het actiemenu van de Search Console collectie heb je de mogelijkheid om de collectie te publiceren. Zodra dit is gedaan is er een Search Console rapport inzichtelijk in het rapport overzicht.
Zelfgemaakte rapporten: website zoekresultaten en e-mailcampagnes
Website zoekresultaten
Indien jouw website is voorzien van een zoekfunctie, kan het heel interessant zijn waar bezoekers op zoeken. Misschien is dit wel een product dat niet goed vindbaar is op de website, iets wat (nog) niet in het assortiment zit of waar veel vraag naar is.
E-mailcampagnes rapport
Evenals het Google Ads rapport is het mogelijk om binnen Google Analytics 4 een rapport voor je e-mailcampagnes aan te maken. Hierdoor kan je in één overzicht zien wat de prestaties van verschillende e-mailcampagnes zijn. De statistieken waarop je het succes baseert is tevens zelf in te richten.
Google Analytics 4 laten inrichten door Markant Internet
Wil jij alles uit Google Analytics 4 halen en een rapport overzicht op maat laten maken? Dan kunnen de zoekmachine marketing specialisten van Markant Internet je hier bij helpen. Kies je voor Markant Internet, dan kies je voor:
- Maatwerk op basis van jouw wensen en doelen
- Een bureau met meer dan 10 jaar aan Google Analytics ervaring
- Een volwaardig team dat samen met jou aan je doelen werkt
- Een samenwerkingspartner voor de lange termijn
- Persoonlijk contact: jouw vaste specialist is slechts één mail of telefoontje verwijderd
- Focus op jouw resultaat met gestructureerde werkwijze
Benieuwd wat Google Analytics voor jou kan betekenen?
Laat je informeren door onze specialist over de verschillende mogelijkheden van Google Analytics!
Neem contact op!