De footer; een essentieel onderdeel van elke website, waarvan de content vaststaat op iedere pagina waar die getoond wordt. In de footer wordt vaak algemene informatie getoond aan de websitebezoeker. Denk bijvoorbeeld aan de openingstijden en het bezoekadres, maar ook aan links naar belangrijke pagina’s als retourinformatie, mijn account en de algemene voorwaarden. Het belang van de footer wordt soms nog onderschat. In dit blogartikel vertellen we je niet alleen waarom het nodig, maar ook hoe het jouw website/webshop naar een hoger niveau kan tillen.
De verschillende functies van een footer
Bij een groot deel van de websites is de footer prima ingesteld. Anno 2023 weten de meeste webbouwers welke onderdelen essentieel zijn (en welke niet) voor in de footer. Maar, helaas zien we nog te vaak dat de footer niet optimaal benut wordt. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van té veel pagina’s in de footer, waardoor het juist in je nadeel kan werken en een bezoeker hierdoor kan afhaken. Het tegenovergestelde gebeurt ook; er wordt zo weinig bruikbare informatie gedeeld dat er uiteindelijk geen order wordt geplaatst binnen een webshop. Bijvoorbeeld door het ontbreken van het retourbeleid en de betaalmogelijkheden. Een footer kan het vertrouwen van een bezoeker maken, of kraken.
De footer kent 4 belangrijke functies;
- Hij biedt jouw websitebezoekers nuttige informatie
- Zorgt voor een betere navigatie
- Het versterken van de merkbeleving
- Conversiegenerator
1. Bied jouw websitebezoekers nuttige informatie
Eén van de onderdelen waar de footer bekend om staat, en waar die dan ook het meest voor gebruikt wordt, is het bieden van nuttige informatie aan de bezoeker. Vaste onderdelen voor vrijwel iedere website zijn onder andere;
- Adres & postcode van het hoofdkantoor/magazijn/vestigingen
- Contactinformatie (bv. telefoonnummer & e-mailadres)
- Openingstijden (bv. van het bedrijfspand en/of de klantenservice)
- Verwijzingen naar social media (bv. LinkedIn, Instagram & Facebook)
- Verwijzingen naar de belangrijkste pagina’s (bv. cookieoverzicht, algemene voorwaarden & privacyverklaring)
Daarnaast zijn er ook specifieke onderdelen die je bij een website wel ziet, maar bij een webshop achterwege worden gelaten. En andersom. Zo is het bijvoorbeeld verplicht voor webshops om informatie te geven over de verzendmethoden, retourinformatie en betaalmogelijkheden.
2. Optimaliseer & vergemakkelijk de navigatie op jouw website
Naast het bieden van nuttige (en essentiële) informatie wordt de footer ook veelal gebruikt om het voor de gebruiker makkelijker te maken om door de website te navigeren. Kijken we naar onze eigen footer, waar dienstverlening centraal staat, hebben we het voor de bezoeker makkelijk gemaakt om snel bij onze diensten terecht te komen.
Stel, een bezoeker bevindt zich op de pagina over zoekmachine optimalisatie. Hij of zij heeft de pagina aandachtig doorgenomen en is onderaan de website (lees: bij de footer) aangekomen. In de footer kan diegene gemakkelijk doorklikken naar onze andere diensten en belangrijke pagina’s, zonder dat hij/zij eerst weer boven in het menu moet zoeken. Hoe beter & relevanter de navigatie binnen jouw website is, des te langer een bezoeker zal blijven plakken. De algemene gebruikerservaring wordt hiermee ook beter. Dit heeft op den duur weer een positieve impact op de posities van zoekwoorden binnen Google.
3. Complementeer de merkbeleving
De footer kent diverse functionele toepassingen, maar het oog wil natuurlijk ook wat. De footer wordt dan ook vaak gebruikt om de merkbeleving op de website compleet te maken. Denk aan het gebruik van een passend kleurenschema, overzichtelijke structuur en soms zelfs het gebruik van media. Uiteraard moet je dit laatste niet te uitgebreid doen, gezien dit weer een negatief effect kan hebben op je technische SEO. Onze specialisten adviseren je hier graag in.
Het dient als een mooie ‘afsluiter’ van je website en draagt daarbij mee aan de positieve indruk die je als bedrijf meegeeft aan je bezoekers. Andersom werkt het net zo; als bezoekers jouw footer als vervelend ervaren zal dit ook de gedachte zijn waarmee ze de website weer verlaten.
4. Zet de footer in voor meer conversies
Een laatste toepassing waar de footer regelmatig voor gebruikt wordt is het verhogen van je conversieratio, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwsbriefinschrijvingen. Diverse onderzoeken hebben namelijk aangetoond dat het toevoegen van CTA’s (call to action) aan de footer tot een aanzienlijke stijging in conversies kan leiden. Naast een nieuwsbriefinschrijving kan je bijvoorbeeld ook een button voor contact of het downloaden van een handleiding/whitepaper in je footer plaatsen.
Bonus-tip: Verbeter je interne linkstructuur met footer-links
Op het gebied van SEO heeft het plaatsen van belangrijke-/focuspagina’s in de footer ook een groot effect, doordat er veel interne links ontstaan. Deze interne links geven aan Google aan dat dit een belangrijke pagina is, maar zorgt ook voor meer verwevenheid binnen jouw website.
Let op; overdrijf het niet! We zien soms ook footers van websites die helemaal vol zitten met links naar vele verschillende (irrelevante) pagina’s. In de basis dient de footer van een website om de gebruiker te helpen, niet om zo veel mogelijk interne links te verwerven.
Schakel Markant Internet in om jouw footer optimaal te benutten
Wil jij de footer van je website graag zo optimaal mogelijk benutten, maar vind je het moeilijk om hierin keuzes te maken? Bij Markant Internet staan we voor je klaar. Met jarenlange ervaring in alle facetten van online marketing zijn wij dé partner voor ondernemers met ambitie. Neem, uiteraard geheel vrijblijvend, contact met ons op en ontdek de vele groeimogelijkheden voor jouw website of webshop. Onze specialisten helpen je graag!
Gratis SEO analyse voor jouw website?
Wil jij weten hoe jouw website presteert op het gebied van SEO? Vraag onze SEO analyse aan en kom erachter waar jouw groeikansen liggen op het gebied van zoekmachine optimalisatie!
- Geheel vrijblijvend
- Op werkdagen binnen 24 uur persoonlijk contact
- Krijg inzicht in jouw huidige inzet van SEO